L’ Histoire du Diable

“Men kan niet zijn wie men is en wie men was tegelijk.”

“Men kan niet zijn wie men is en wie men was tegelijk.”

l’Histoire du Diable

De voorstelling

Ausdauer’s l’Histoire du Diable speelt zich af in het vagevuur waar de verschrikkelijke herinneringen van dolende soldatenzielen eeuwig voortbestaan. Het vagevuur dat oogt als een ondergrondse jazzbar annex verlopen nachtclub waar slapeloosheid wordt verzacht door variété en vooral muziek. De kale, kelderachtige ruimte is smoezelig, stoffig, verveloos, verouderd en kapot. In rokerige lichtbundels spelen enkele muzikanten alsof hun leven ervan afhangt. Er wordt verbeten maar ook vol hartstocht muziek gemaakt alsof de Duivel de militaire muzikanten op de hielen zit. Het publiek zit ondertussen gevangen in deze duistere wereld waar de tijd stil lijkt te staan. Uren worden dagen, dagen worden jaren. En zo worden zij gedwongen naar het levensverhaal van de vriendelijk ogende eigenaresse te luisteren. De muziektheatervoorstelling is geënsceneerd als een theatraal concert met de vrolijk-macabere atmosfeer van de films van Tim Burton en de optredens van Tom Waits. Rokerig, geestig, melancholisch, emotioneel, dreigend en opstandig. De actrice is de zangeres van de band en de muzikanten zijn andersom het leger van de duivel, haar lotgenoten, de verworpenen der aarde. Jazz staat in l’Histoire du Diable voor de opstand en de underground, de muziek van de Duivel die de weerbaarheid en de morele kracht test van het heersende systeem – van God de Vader.

Deze voorstelling speelde in seizoen 2014/15

Bekijk speellijst >

Deze voorstelling speelde in seizoen 2014/15

Bekijk speellijst >

l’Histoire du Diable

De voorstelling

Ausdauer’s l’Histoire du Diable speelt zich af in het vagevuur waar de verschrikkelijke herinneringen van dolende soldatenzielen eeuwig voortbestaan. Het vagevuur dat oogt als een ondergrondse jazzbar annex verlopen nachtclub waar slapeloosheid wordt verzacht door variété en vooral muziek. De kale, kelderachtige ruimte is smoezelig, stoffig, verveloos, verouderd en kapot.

In rokerige lichtbundels spelen enkele muzikanten alsof hun leven ervan afhangt. Er wordt verbeten maar ook vol hartstocht muziek gemaakt alsof de Duivel de militaire muzikanten op de hielen zit. Het publiek zit ondertussen gevangen in deze duistere wereld waar de tijd stil lijkt te staan. Uren worden dagen, dagen worden jaren. En zo worden zij gedwongen naar het levensverhaal van de vriendelijk ogende eigenaresse te luisteren.

De muziektheatervoorstelling is geënsceneerd als een theatraal concert met de vrolijk-macabere atmosfeer van de films van Tim Burton en de optredens van Tom Waits. Rokerig, geestig, melancholisch, emotioneel, dreigend en opstandig. De actrice is de zangeres van de band en de muzikanten zijn andersom het leger van de duivel, haar lotgenoten, de verworpenen der aarde. Jazz staat in l’Histoire du Diable voor de opstand en de underground, de muziek van de Duivel die de weerbaarheid en de morele kracht test van het heersende systeem – van God de Vader.

Foto’s

Over Ausdauer

Ausdauer is een Rotterdams gezelschap van ervaren musici, componisten en theatermakers die gedreven worden door eenzelfde passie en ‘volharding’ om meeslepende en diepgravende publieksvoorstellingen te maken. Ausdauer maakt muziektheater vanuit de behoefte om de eigen tijdgeest in muziek en theater te vangen, en zoekt naar de confrontatie met de geschiedenis vanuit de urgentie van onze eigen tijd. Ausdauer schrijft nieuwe muziek en laat zich daarbij inspireren door grote meesters en oersterke meesterwerken uit de muziekgeschiedenis.

l’Histoire du Diable is de eerste voorstelling van Ausdauer. Ausdauer maakte tot nu toe:

2014/15 l’Histoire du Diable
★★★★ Theaterkrant – “veelzijdig en boeiend”

2016/17 The God Squad
★★★★ NRC Handelsblad
“Een vat vol gruwelijke schoonheid” – Jazznu

2018/19 De Eeuw van Ariane

De makers

Publiciteit: Fanny Evers. Zakelijke leiding: ’n More. Fotografie: Jeff Zimberlin. Ontwerp: Studio Het Mes.
Subsidiënten: Gemeente Utrecht, Gemeente Den Haag, Gemeente Rotterdam, BNG Cultuurfonds, K.F. Hein Fonds, G. Ph. Verhagenstichting. Sponsors: Voordekunst.