De Prinses van Atjeh

“Vergéten?’ roept een meisje met een knalrode hoofddoek en bijpassende lippenstift. ‘Dat noem ik nou eens imperialistische arrogantie. Eerst een land zonder reden binnenvallen en het vervolgens zogenaamd vergeten!” (uit: ‘Atjeh’ van Anton Stolwijk)

“Vergéten?’ roept een meisje met een knalrode hoofddoek en bijpassende lippenstift. ‘Dat noem ik nou eens imperialistische arrogantie. Eerst een land zonder reden binnenvallen en het vervolgens zogenaamd vergeten!” (uit: ‘Atjeh’ van Anton Stolwijk)

De Prinses van Atjeh

In februari 2022 kwam de commissie Dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1949 met haar rapport over de rol van Nederland tijdens de onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië. Een onderzoek dat een nog altijd zeer pijnlijke periode uit de Nederlandse geschiedenis belicht. Deze hernieuwde aandacht voor de rol van Nederland in voormalig Nederlands-Indië resoneert ook bij de makers van Ausdauer. Niet alleen vanwege de persoonlijke banden met het onderwerp – hoofdrolspeelster Gabby Bakker is de dochter van een Indo KNIL officier – maar ook vanwege de actualiteit en urgentie van het onderwerp. Ausdauer zoekt voor haar voorstellingen altijd naar historische thema’s en onderwerpen die een directe band met het heden hebben, maar niet eerder voelde een onderwerp zo relevant als deze.

Met De Prinses van Atjeh wil Ausdauer zonder de bril van de voormalige kolonisator naar het eigen verleden kijken. Naar de bloedigste, en snelst vergeten, strijd uit de Nederlandse koloniale geschiedenis: de ruim 40 jaar durende Atjeh-oorlog (1873-1914). Vanuit het heden verweven we in de voorstelling twee grote gebeurtenissen uit de Atjehse geschiedenis met elkaar: de allesverwoestende tsunami in 2004 en de jarenlange onafhankelijkheidsstrijd van Atjeh tegen Nederland, gezien door de ogen van de Atjehse vrijheidsstrijdster en nationale Indonesische heldin Cut Nyak Dhien (1848-1908).

Samen met schrijver en regisseur Paul Feld zoekt Ausdauer naar vormen voor een kritisch perspectief op de eigen Nederlandse identiteit door spannende fictieve verhalen met een grote historische betekenis te vertellen vanuit het perspectief van ‘de tegenstander’. Doel is steeds het openbreken van het eigen denkraam en de toeschouwer meenemen in de gevoelswereld van deze tegenstander. We geloven dat dit perspectief een nuttig, verfrissend, inspirerend inzicht in de eigen rol en het eigen aandeel in de geschiedenis kan bieden.

Klik hier voor meer achtergronden over de voorstelling en de situatie in Atjeh.

Deze voorstelling is vanaf 1 april 2022 in de theaters te zien

Bekijk speellijst >

Deze voorstelling is vanaf 1 april 2022 in de theaters te zien

Bekijk speellijst >

De Prinses van Atjeh

In februari 2022 kwam de commissie Dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1949 met haar rapport over de rol van Nederland tijdens de onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië. Een onderzoek dat een nog altijd zeer pijnlijke periode uit de Nederlandse geschiedenis belicht. Deze hernieuwde aandacht voor de rol van Nederland in voormalig Nederlands-Indië resoneert ook bij de makers van Ausdauer. Niet alleen vanwege de persoonlijke banden met het onderwerp – hoofdrolspeelster Gabby Bakker is de dochter van een Indo KNIL officier – maar ook vanwege de actualiteit en urgentie van het onderwerp. Ausdauer zoekt voor haar voorstellingen altijd naar historische thema’s en onderwerpen die een directe band met het heden hebben, maar niet eerder voelde een onderwerp zo relevant als deze.

Met De Prinses van Atjeh wil Ausdauer zonder de bril van de voormalige kolonisator naar het eigen verleden kijken. Naar de bloedigste, en snelst vergeten, strijd uit de Nederlandse koloniale geschiedenis: de ruim 40 jaar durende Atjeh-oorlog (1873-1914). Vanuit het heden verweven we in de voorstelling twee grote gebeurtenissen uit de Atjehse geschiedenis met elkaar: de allesverwoestende tsunami in 2004 en de jarenlange onafhankelijkheidsstrijd van Atjeh tegen Nederland, gezien door de ogen van de Atjehse vrijheidsstrijdster en nationale Indonesische heldin Cut Nyak Dhien (1848-1908).

Samen met schrijver en regisseur Paul Feld zoekt Ausdauer naar vormen voor een kritisch perspectief op de eigen Nederlandse identiteit door spannende fictieve verhalen met een grote historische betekenis te vertellen vanuit het perspectief van ‘de tegenstander’. Doel is steeds het openbreken van het eigen denkraam en de toeschouwer meenemen in de gevoelswereld van deze tegenstander. We geloven dat dit perspectief een nuttig, verfrissend, inspirerend inzicht in de eigen rol en het eigen aandeel in de geschiedenis kan bieden.

Klik hier voor meer achtergronden over de voorstelling en de situatie in Atjeh.

Foto’s

Over Ausdauer

Ausdauer is een Rotterdams gezelschap van ervaren musici, componisten en theatermakers die gedreven worden door eenzelfde passie en ‘volharding’ om meeslepende en diepgravende publieksvoorstellingen te maken. Ausdauer maakt muziektheater vanuit de behoefte om de eigen tijdgeest in muziek en theater te vangen, en zoekt naar de confrontatie met de geschiedenis vanuit de urgentie van onze eigen tijd. Ausdauer schrijft nieuwe muziek en laat zich daarbij inspireren door grote meesters en oersterke meesterwerken uit de muziekgeschiedenis.

De Prinses van Atjeh is de vijfde voorstelling van Ausdauer. Eerder maakte Ausdauer:

2014/15 l’Histoire du Diable
★★★★ Theaterkrant – “veelzijdig en boeiend”

2016/17 The God Squad
★★★★ NRC Handelsblad
“Een vat vol gruwelijke schoonheid” – Jazznu

2018/19 De Eeuw van Ariane (Locatievoorstelling aan boord van de ROAN)

2019/21 Die Mauer (De Theaterkrant – keuze van de criticus – “spectaculaire gefingeerde biografie”)

De makers

Techniek: Charlie Feld. Toneelbeeld: Kim van der Zijde. Zakelijke leiding: ’n More. Communicatie: Katja van Nus. Fotografie: Jeff Zimberlin. Ontwerp: Studio Het Mes.